To, co osiągamy i czego nie osiągamy w naszym życiu, jest ściśle związane z obecnością drugiego człowieka i skutecznym z nim porozumiewaniem się, a na jakość tej komunikacji ma wpływ szacunek do drugiego człowieka i kultura, zarówno słowa, jak i zachowania.
Rozpoczęcie studiów to dla każdego wyjątkowy moment w życiu. Znaleźliście się w nowym środowisku, pełnym wyzwań, możliwości, ale również obaw i niepewności. Studiowanie to nie tylko uczęszczanie na zajęcia, dokształcanie się, pisanie prac i korzystanie ze zbiorów bibliotecznych.
Bycie studentem oznacza obracanie się w społeczności akademickiej złożonej z profesorów, adiunktów, asystentów, pracowników biblioteki, administracji oraz oczywiście koleżanek i kolegów.
Aby ułatwić adaptację i pomóc w nawiązywaniu odpowiednich relacji z wykładowcami oraz zespołem administracji, przygotowaliśmy kilka wskazówek dotyczących etykiety akademickiej.
Warto pamiętać o regularnym odwiedzaniu strony internetowej oraz zaobserwowaniu mediów społecznościowych uczelni, aby być na bieżąco z informacjami i ogłoszeniami.
Tytuły i stopnie naukowe to ważny element etykiety akademickiej. Stosowanie ich świadczy o szacunku dla osiągnięć innych osób oraz o wiedzy na temat hierarchii akademickiej.
Kiedy używamy tytułów naukowych lub funkcyjnych?
Jak używać tytułów podczas rozmowy?
Pozdrawianie
Na uczelni „dzień dobry” mówi się również wykładowcom/pracownikom, z którym aktualnie nie mamy zajęć.
Przy pozdrawianiu na ulicy i korytarzu obowiązuje tradycyjnie reguła pierwszeństwa, polegająca na tym, że osoba mniej szacowna kłania się bardziej szacownej:
student profesorowi, młodszy starszemu, mężczyzna kobiecie.
Zawsze jednak osoba grzeczniejsza kłania się pierwsza.
Studiowanie wymaga regularnych kontaktów z wykładowcami oraz pracownikami administracyjnymi, dlatego umiejętność pisania odpowiednich e-maili jest kluczowa.
Pamiętać należy także o zachowaniu odpowiedniej hierarchii/kolejności kontaktów służbowych. Przełożonym studentów danego wydziału jest dziekan. Zgodnie z Regulaminem studiów podejmuje on decyzje w sprawach dotyczących przebiegu studiów, o ile nie są one zastrzeżone dla innych organów. Prodziekani ds. studenckich i kształcenia wspierają go i mogą opiniować sprawy studenckie. Od decyzji dziekana przysługuje prawo odwołania do rektora.
Każdy rocznik posiada ponadto opiekuna roku powołanego spośród nauczycieli akademickich, który służy pomocą i do którego w razie potrzeby można się zwrócić w pierwszej kolejności. Do kontaktów między grupą a pracownikami w sprawach pomijających kwestie osobiste/indywidualne upoważniony jest starosta roku. Pełni on tu rolę pośrednika.
Poniżej zasady netetykiety, które pomogą w tworzeniu profesjonalnych wiadomości:
Korzystaj z uczelnianego adresu e-mail
Pierwszą i najważniejszą zasadą jest korzystanie z uczelnianego konta e-mail w kontaktach z pracownikami AGH. Uczelniany adres e-mail to narzędzie, które zapewnia nie tylko bezpieczeństwo komunikacji, ale również pomaga w identyfikacji nadawcy. Korzystanie z poczty w domenie AGH jest obowiązkiem studenta zapisanym w Regulaminie Studiów.
Poczta AGH – wskazówki techniczne nt. korzystania
Jeśli chcesz korzystać z poczty na telefonie, od razu zmień w ustawieniach wygląd (skórkę) poczty na Elastic.
Temat wiadomości
Każda wiadomość elektroniczna powinna zawierać temat, który jasno i zwięźle określa jej cel. Unikaj ogólników i staraj się być precyzyjnym – temat powinien od razu wskazywać na powód Twojej korespondencji. Na przykład: „Prośba o konsultację w sprawie pracy semestralnej”.
Powitanie
Odpowiednie powitanie to kluczowy element profesjonalnej korespondencji. Rozpocznij wiadomość od zwrotu grzecznościowego, np. „Szanowni Państwo lub Szanowna Pani/Szanowny Panie” i koniecznie dodaj tytuł lub stopień naukowy adresata, np:
Alternatywnie, możesz użyć uniwersalnego „Dzień dobry” – bez względu na porę dnia, w której piszesz wiadomość.
Po zwrocie grzecznościowym należy postawić przecinek, a kolejne zdanie rozpocząć małą literą. Można również postawić wykrzyknik i wtedy kolejne zdanie należy rozpocząć wielką literą.
Treść wiadomości
Staraj się przekazywać informacje w sposób zwięzły i konkretny. Jasno formułuj swoje pytania lub prośby. Pamiętaj, że wykładowcy i pracownicy administracji otrzymują wiele wiadomości, dlatego docenią Twoją zdolność do przekazywania informacji w przystępny sposób. Zachowuj ciągłość korespondencji.
Poprawność językowa
Dbaj o poprawność językową swoich wiadomości. Sprawdź pisownię, interpunkcję i unikaj literówek. Pamiętaj, że starannie napisana wiadomość świadczy o Twoim szacunku do odbiorcy oraz Twojej dbałości o detale.
Zakończenie wiadomości
Zakończenie wiadomości powinno być równie uprzejme jak jej początek. Możesz skorzystać z jednej z poniższych formuł:
Podpisz się pełnym imieniem i nazwiskiem, a pod podpisem dodaj rok, kierunek studiów oraz, w zależności od sytuacji, grupę, numer indeksu lub numer telefonu.
Gdy zakończysz swoją wiadomość ww. zwrotami, nie należy po nich wstawić przecinka. Tradycyjnie w języku polskim po rozpoczynającym zwrocie grzecznościowym (Szanowny Panie/Pani lub Szanowni Państwo) stawiamy znak interpunkcyjny (przecinek lub wykrzyknik), a po kończącym — nie.
Załączniki i emotikony – dodatkowe wskazówki
Załączniki: jeśli dołączasz załączniki, poinformuj o tym odbiorcę i krótko wyjaśnij, co zawierają.
Emotikony: w oficjalnej korespondencji unikaj emotikonów. Jeśli wykładowca użyje ich w odpowiedzi, możesz również z nich skorzystać, pamiętając o umiarze.
Jak nazywać wysyłane pliki?
Warto w nazwie zawrzeć określenie zawartości plików, które umożliwią ich szybką identyfikację oraz dodać nazwisko autora np. wyniki badań J. Nowak. Prace poddawane konsultacji warto wysyłać w trybie edycji, a prace finalne w formacie pdf. Tryb edycji pozwala konsultować treść i dodawać komentarze. Tryb finalny pozwala na zachowanie oryginalnego widoku gotowej pracy, co ma znaczenie przy ich druku.
Szanowna Pani Profesor,
[treść wiadomości]
Z poważaniem
[Imię i nazwisko]
[Rok i kierunek studiów]
W języku polskim przecinek stawiamy po zwrocie otwierającym pismo, typu „Szanowny Panie". Dalej piszemy od nowej linii, którą zaczynamy małą literą, traktując zwrot do adresata i pierwsze słowa listu jako jedno zdanie. Przecinka nie stawiamy za to po zwrocie zamykającym, typu „Z poważaniem".
Zasady tytułowania podczas rozmów (nie tylko telefonicznych) są podobne jak w przypadku korespondencji elektronicznej.
Pamiętaj o:
Choć może się wydawać, że to tylko drobny szczegół, poprawne zwracanie się do innych osób świadczy o naszym szacunku i kulturze osobistej.
Dlaczego nie mówimy „Proszę Panią”?
Poprawna forma
Zatem mówienie „proszę Panią” jest błędem gramatycznym i może być odebrane jako nieuprzejme. Warto zwracać uwagę na poprawność językową.
Dzwonić należy w godzinach pracy poszczególnych komórek uczelni lub wyznaczonych dyżurów na telefony służbowe.
Szczególne sytuacje: dzwonienie pod numer prywatny
Tytuł „Jego Magnificencja” (dla mężczyzn) lub „Jej Magnificencja” (dla kobiet) jest wyjątkowo honorowym tytułem, który przysługuje rektorom uczelni wyższych. Jest to tytuł bardzo oficjalny i używany przede wszystkim w sytuacjach szczególnie uroczystych.
Kiedy używać tego tytułu?
Ważne jest, aby pamiętać, że tytuł „Magnificencja” jest zarezerwowany wyłącznie dla rektorów uczelni wyższych. Nie używamy go w codziennej komunikacji, ani w stosunku do innych osób, nawet jeśli zajmują one wysokie stanowiska.
Dlaczego „Magnificencja”?
Słowo „magnificencja” pochodzi z łaciny i oznacza „wspaniałość”. Tytuł ten podkreśla rangę i znaczenie funkcji rektora dla uczelni.
Podsumowując:
Jak zwracać się do rektora?
Oprócz efektywnej komunikacji elektronicznej ważnym elementem etykiety akademickiej jest odpowiednie zachowanie podczas zajęć oraz stosowny ubiór.
Zachowanie w czasie zajęć
Odpowiedni ubiór
Zawsze ubieraj się stosownie do miejsca i okoliczności. Choć dress code na uczelni nie jest tak formalny jak kiedyś, warto pamiętać o kilku zasadach:
Dlaczego odpowiedni ubiór jest ważny?
Czy jest to zadanie na ćwiczenia, czy projekt naukowy albo plany zdobywania grantu w kole naukowym – razem bywa ciekawiej i efektywniej. Kluczem jest tu synergia – połączenie sił, które daje wynik lepszy niż to, co każdy z nas mógłby osiągnąć samodzielnie.
Jeśli staniesz się częścią zespołu, doświadczysz efektów, które są trudne do osiągnięcia w pojedynkę. Niezbędne jest Twoje zaangażowanie i wykład, który wnosisz we wspólne rozwiązanie problemu. A jeśli masz szansę zostać liderem zespołu, pamiętaj, jak ważne jest docenianie wkładu pracy wszystkich jego członków. Bez ich talentów i zaangażowania, końcowy wynik nie byłby taki sam.
Dobre maniery, jak uznanie dla innych, szacunek i empatia, to fundamenty udanej współpracy, które sprawiają, że wspólna praca staje się nie tylko skuteczna, ale także przyjemna i pełna wzajemnego zrozumienia.
Etykieta akademicka to nie tylko zasady dotyczące komunikacji, ale także ogólne zachowanie i wygląd, to również wyraz szacunku do uczelni, wykładowców i współstudentów. Zachowanie należy dostosować do kontekstu społecznego i kulturalnego naszego odbiorcy. Warto pamiętać, że zachowanie i wizerunek mają znaczenie i wpływają na reputację. Stosując się do tych prostych zasad, z łatwością odnajdziesz się w środowisku akademickim i stworzysz pozytywny obraz siebie. Życie studenckie to nie tylko nauka, ale też budowanie relacji i tworzenie własnej ścieżki.
Przynależność do społeczności akademickiej jest wyróżnieniem, wymagającym od każdego jej członka odpowiedniej kultury osobistej, a także właściwych postaw oraz zachowania. Uczelnia jest miejscem, gdzie obowiązują pewne szczególne reguły zachowań. Stosowanie tych reguł jest wyrazem szacunku. Studentem „się jest” zarówno na uczelni, jak i poza jej murami – Noblesse oblige. Aby odnaleźć się w tym nowym świecie, warto stosować zasady dobrego wychowania nie tylko na uczelni.
Życzymy owocnej nauki i wielu sukcesów na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH!