Skip to content ↓

Etykieta akademicka

Akademicki savoir-vivre w pigułce. Jak zrobić dobre wrażenie na uczelni?

To, co osiągamy i czego nie osiągamy w naszym życiu, jest ściśle związane z obecnością drugiego człowieka i skutecznym z nim porozumiewaniem się, a na jakość tej komunikacji ma wpływ szacunek do drugiego człowieka i kultura, zarówno słowa, jak i zachowania.


Rozpoczęcie studiów to dla każdego wyjątkowy moment w życiu. Znaleźliście się w nowym środowisku, pełnym wyzwań, możliwości, ale również obaw i niepewności. Studiowanie to nie tylko uczęszczanie na zajęcia, dokształcanie się, pisanie prac i korzystanie ze zbiorów bibliotecznych.

Bycie studentem oznacza obracanie się w społeczności akademickiej złożonej z profesorów, adiunktów, asystentów, pracowników biblioteki, administracji oraz oczywiście koleżanek i kolegów. 

Aby ułatwić adaptację i pomóc w nawiązywaniu odpowiednich relacji z wykładowcami oraz zespołem administracji, przygotowaliśmy kilka wskazówek dotyczących etykiety akademickiej.

Warto pamiętać o regularnym odwiedzaniu strony internetowej oraz zaobserwowaniu mediów społecznościowych uczelni, aby być na bieżąco z informacjami i ogłoszeniami.

Tytułowanie i pozdrawianie

Tytuły i stopnie naukowe to ważny element etykiety akademickiej. Stosowanie ich świadczy o  szacunku dla osiągnięć innych osób oraz o wiedzy na temat hierarchii akademickiej.

Kiedy używamy tytułów naukowych lub funkcyjnych?

  • W oficjalnej korespondencji: listy, e-maile, podania – zawsze należy się zwracać do osoby z odpowiednim tytułem.
  • Podczas rozmów: zarówno osobistych, jak i telefonicznych.
  • W prezentacjach: kiedy mowa np. o osiągnięciach naukowych danej osoby.

Jak używać tytułów podczas rozmowy?

  • Pani Rektor / Panie Rektorze (również do prorektorów),
  • Pani Dziekan / Panie Dziekanie (również do prodziekanów),
  • Pani Profesor / Panie Profesorze (także do doktorów habilitowanych),
  • Pani Doktor / Panie Doktorze.

Pozdrawianie

Na uczelni „dzień dobry” mówi się również wykładowcom/pracownikom, z którym aktualnie nie mamy zajęć.

Przy pozdrawianiu na ulicy i korytarzu obowiązuje tradycyjnie reguła pierwszeństwa, polegająca na tym, że osoba mniej szacowna kłania się bardziej szacownej:
student profesorowi, młodszy starszemu, mężczyzna kobiecie.

Zawsze jednak osoba grzeczniejsza kłania się pierwsza.

Zasady używania tytułów:

  1. Pisownia: skróty tytułów naukowych zapisywane są małą literą (z wyjątkiem pierwszego słowa, jeśli rozpoczyna ono zdanie).
  2. Kolejność: jeśli osoba posiada więcej niż jeden tytuł, należy je umieszczać w kolejności od najwyższego do najniższego. Na przykład: prof. dr hab. inż. Jan Nowak.
  3. Bezpośredni zwrot: w komunikacji pisemnej w bezpośrednim zwrocie do osoby z tytułem naukowym należy dodać odpowiedni zwrot grzecznościowy, np. Szanowna Pani Profesor. W codziennej rozmowie wystarczy: Pani Rektor czy Panie Profesorze.

Jak poprawnie pisać wiadomości e-mail?

Studiowanie wymaga regularnych kontaktów z wykładowcami oraz pracownikami administracyjnymi, dlatego umiejętność pisania odpowiednich e-maili jest kluczowa. 

Pamiętać należy także o zachowaniu odpowiedniej hierarchii/kolejności kontaktów służbowych. Przełożonym studentów danego wydziału jest dziekan. Zgodnie z Regulaminem studiów podejmuje on decyzje w sprawach dotyczących przebiegu studiów, o ile nie są one zastrzeżone dla innych organów. Prodziekani ds. studenckich i kształcenia wspierają go i mogą opiniować sprawy studenckie. Od decyzji dziekana przysługuje prawo odwołania do rektora.

Każdy rocznik posiada ponadto opiekuna roku powołanego spośród nauczycieli akademickich, który służy pomocą i do którego w razie potrzeby można się zwrócić w pierwszej kolejności. Do kontaktów między grupą a pracownikami w sprawach pomijających kwestie osobiste/indywidualne upoważniony jest starosta roku. Pełni on tu rolę pośrednika.

Poniżej  zasady netetykiety, które pomogą w tworzeniu profesjonalnych wiadomości:

Korzystaj z uczelnianego adresu e-mail

Pierwszą i najważniejszą zasadą jest korzystanie z uczelnianego konta e-mail w kontaktach z pracownikami AGH. Uczelniany adres e-mail to narzędzie, które zapewnia nie tylko bezpieczeństwo komunikacji, ale również pomaga w identyfikacji nadawcy. Korzystanie z poczty w domenie AGH jest obowiązkiem studenta zapisanym w Regulaminie Studiów.

Poczta AGH – wskazówki techniczne nt. korzystania

Jeśli chcesz korzystać z poczty na telefonie, od razu zmień w ustawieniach wygląd (skórkę) poczty na Elastic.

Temat wiadomości

Każda wiadomość elektroniczna powinna zawierać temat, który jasno i zwięźle określa jej cel. Unikaj ogólników i staraj się być precyzyjnym – temat powinien od razu wskazywać na powód Twojej korespondencji. Na przykład: „Prośba o konsultację w sprawie pracy semestralnej”.

Powitanie

Odpowiednie powitanie to kluczowy element profesjonalnej korespondencji. Rozpocznij wiadomość od zwrotu grzecznościowego, np. „Szanowni Państwo lub Szanowna Pani/Szanowny Panie” i koniecznie dodaj tytuł lub stopień naukowy adresata, np:

  • Pani Rektor / Panie Rektorze (również do prorektorów),
  • Pani Dziekan / Panie Dziekanie (również do prodziekanów),
  • Pani Profesor / Panie Profesorze (także do doktorów habilitowanych),
  • Pani Doktor / Panie Doktorze,
  • Pani Kanclerz / Panie Kanclerzu,
  • Pani Kwestor / Panie Kwestorze,
  • Pani Dyrektor / Panie Dyrektorze.

Alternatywnie, możesz użyć uniwersalnego „Dzień dobry” – bez względu na porę dnia, w której piszesz wiadomość.

Po zwrocie grzecznościowym należy postawić przecinek, a kolejne zdanie rozpocząć małą literą. Można również postawić wykrzyknik i wtedy kolejne zdanie należy rozpocząć wielką literą.

Treść wiadomości

Staraj się przekazywać informacje w sposób zwięzły i konkretny. Jasno formułuj swoje pytania lub prośby. Pamiętaj, że wykładowcy i pracownicy administracji otrzymują wiele wiadomości, dlatego docenią Twoją zdolność do przekazywania informacji w przystępny sposób. Zachowuj ciągłość korespondencji.

Poprawność językowa

Dbaj o poprawność językową swoich wiadomości. Sprawdź pisownię, interpunkcję i unikaj literówek. Pamiętaj, że starannie napisana wiadomość świadczy o Twoim szacunku do odbiorcy oraz Twojej dbałości o detale.

Zakończenie wiadomości

Zakończenie wiadomości powinno być równie uprzejme jak jej początek. Możesz skorzystać z jednej z poniższych formuł:

  • „Z poważaniem”
  • „Z wyrazami szacunku”
  • „Łączę wyrazy szacunku”

Podpisz się pełnym imieniem i nazwiskiem, a pod podpisem dodaj rok, kierunek studiów oraz, w zależności od sytuacji, grupę, numer indeksu lub numer telefonu.

Gdy zakończysz swoją wiadomość ww. zwrotami, nie należy po nich wstawić przecinka. Tradycyjnie w języku polskim po rozpoczynającym zwrocie grzecznościowym (Szanowny Panie/Pani lub Szanowni Państwo) stawiamy znak interpunkcyjny (przecinek lub wykrzyknik), a po kończącym — nie. 

Załączniki i emotikony – dodatkowe wskazówki

Załączniki: jeśli dołączasz załączniki, poinformuj o tym odbiorcę i krótko wyjaśnij, co zawierają.

Emotikony: w oficjalnej korespondencji unikaj emotikonów. Jeśli wykładowca użyje ich w odpowiedzi, możesz również z nich skorzystać, pamiętając o umiarze.

Jak nazywać wysyłane pliki?

Warto w nazwie zawrzeć określenie zawartości plików, które umożliwią ich szybką identyfikację oraz dodać nazwisko autora np. wyniki badań J. Nowak.  Prace poddawane konsultacji warto wysyłać w trybie edycji, a prace finalne w formacie pdf. Tryb edycji pozwala konsultować treść i dodawać komentarze. Tryb finalny pozwala na zachowanie oryginalnego widoku gotowej pracy, co ma znaczenie przy ich druku.

Schemat typowej wiadomości

Szanowna Pani Profesor,
[treść wiadomości]
Z poważaniem
[Imię i nazwisko]
[Rok i kierunek studiów]

W języku polskim przecinek stawiamy po zwrocie otwierającym pismo, typu „Szanowny Panie". Dalej piszemy od nowej linii, którą zaczynamy małą literą, traktując zwrot do adresata i pierwsze słowa listu jako jedno zdanie. Przecinka nie stawiamy za to po zwrocie zamykającym, typu „Z poważaniem".

Tytułowanie podczas rozmów telefonicznych

Zasady tytułowania podczas rozmów (nie tylko telefonicznych) są podobne jak w przypadku korespondencji elektronicznej.

Pamiętaj o:

  • Uwzględnianiu tytułów i stopni naukowych: zwracaj się do osób z tytułami naukowymi odpowiednio (np. Pani Profesor, Panie Doktorze).
  • Zastosowaniu odpowiednich zwrotów grzecznościowych: „Proszę Pana”, „Proszę Pani” są uniwersalne, w społeczności akademickiej zwroty te zazwyczaj dotyczą osób nieutytułowanych.

Choć może się wydawać, że to tylko drobny szczegół, poprawne zwracanie się do innych osób świadczy o naszym szacunku i kulturze osobistej.

Dlaczego nie mówimy „Proszę Panią”?

  • W języku polskim rzeczownik „pani” odmienia się przez przypadki. Kiedy zwracamy się do kogoś, używamy dopełniacza, czyli formy „pani”. 
  • Znaczenie zwrotu: Zwrot „proszę Panią” sugeruje, że chcemy „posiadać” tę panią, co oczywiście nie ma sensu w codziennej komunikacji.
  • Użycie w kontekście prośby: Jeśli chcemy o coś poprosić, mówimy np. „Proszę Panią o chwilę uwagi”. Wtedy używamy biernika, ponieważ chcemy skierować prośbę do konkretnej osoby.

Poprawna forma

  • Zwrot bezpośredni: „Proszę Pani”
  • Prośba: „Proszę Panią o pomoc”

Zatem mówienie „proszę Panią” jest błędem gramatycznym i może być odebrane jako nieuprzejme. Warto zwracać uwagę na poprawność językową.

Dzwonić należy w godzinach pracy poszczególnych komórek uczelni lub  wyznaczonych dyżurów na telefony służbowe.

Szczególne sytuacje: dzwonienie pod numer prywatny

  • Zawsze upewnij się, czy masz zgodę na kontakt telefoniczny pod danym numerem.
  • Staraj się dzwonić nie wcześniej niż o godz. 9.00, nie później niż o 19.00.
  • Zazwyczaj osoba inicjująca rozmowę kończy ją. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dzwonimy do osoby znacznie wyższej rangą i po przekazaniu jej informacji, może ona podziękować i zakończyć rozmowę.
  • Nie należy dzwonić natarczywie. Zgodnie z zasadami etykiety powinno się czekać na linii max 5-6 sygnałów. 

Kiedy używamy tytułu „Jego Magnificencja”?

Tytuł „Jego Magnificencja” (dla mężczyzn) lub „Jej Magnificencja” (dla kobiet) jest wyjątkowo honorowym tytułem, który przysługuje rektorom uczelni wyższych. Jest to tytuł bardzo oficjalny i używany przede wszystkim w sytuacjach szczególnie uroczystych.

Kiedy używać tego tytułu?

  • Uroczystości akademickie: Podczas inauguracji roku akademickiego, promocji doktorów, podczas obrony prac doktorskich czy innych ważnych wydarzeń uniwersyteckich.
  • Oficjalne dokumenty: W pismach skierowanych do rektora, szczególnie jeśli są to dokumenty o charakterze oficjalnym, np. podziękowania, gratulacje.
  • Adresując się bezpośrednio do rektora: Podczas przemówienia, gdy zwracamy się bezpośrednio do rektora i zgromadzonej publiczności.

Ważne jest, aby pamiętać, że tytuł „Magnificencja” jest zarezerwowany wyłącznie dla rektorów uczelni wyższych. Nie używamy go w codziennej komunikacji, ani w stosunku do innych osób, nawet jeśli zajmują one wysokie stanowiska.

Dlaczego „Magnificencja”?

Słowo „magnificencja” pochodzi z łaciny i oznacza „wspaniałość”. Tytuł ten podkreśla rangę i znaczenie funkcji rektora dla uczelni.

Podsumowując:

  • Tytuł „Magnificencja” jest bardzo oficjalny.
  • Używany jest głównie w sytuacjach uroczystych.
  • Przysługuje wyłącznie rektorom uczelni wyższych.

Jak zwracać się do rektora?

  • W codziennych sytuacjach: „Panie Rektorze”, „Pani Rektor”.
  • W sytuacjach bardziej formalnych: „Jego/Jej Magnificencja”.

Zachowanie na zajęciach w sali wykładowej

Oprócz efektywnej komunikacji elektronicznej ważnym elementem etykiety akademickiej jest odpowiednie zachowanie podczas zajęć oraz stosowny ubiór.

Zachowanie w czasie zajęć

  • Pamiętaj o punktualności: przychodź na zajęcia na czas, aby nie przeszkadzać w rozpoczęciu wykładu. Wychodzenie w trakcie zajęć jest dozwolone tylko w sytuacji wyższej konieczności, zawsze dyskretnie i nie należy tego nadużywać. 
  • Wyłącz telefon: dźwięk telefonu podczas zajęć jest bardzo rozpraszający zarówno dla Ciebie, prowadzącego jak i dla innych studentów.
  • Skup się na wykładzie: unikaj korzystania z telefonu. Wyłącz telefon, nie rozmawiaj podczas wykładu i unikaj innych czynności rozpraszających uwagę. Rób notatki, które ułatwią przypomnienie materiału i pomogą przygotować się do egzaminu.
  • Zadawaj pytania: jeśli czegoś nie rozumiesz, nie bój się zapytać. To pokazuje, że jesteś zaangażowany w zajęcia. Możesz też zanotować swoje pytania i zadać je pod koniec zajęć.
  • Szanuj innych: nie przerywaj kolegom, kiedy mówią. Słuchaj ich z uwagą i szanuj ich poglądy. Unikaj komentarzy, które mogą być odbierane jako nieuprzejme.
  • Nie jest właściwe kierowanie w stronę innych osób słów, które mogą ranić: agresywnych, toksycznych czy napastliwych. Tego rodzaju wypowiedzi mogą być źródłem cierpienia, smutku, a nawet prowadzić do problemów zdrowotnych, zarówno psychicznych, jak i fizycznych. Warto zatem starać się reagować w sposób przemyślany i wyważony, zamiast działać pod wpływem impulsu.
  • Nie ma zwyczaju wstawania studentów, gdy profesor wchodzi do sali wykładowej zgromadzeni na sali wstają, gdy wchodzi osoba szczególnie szacowna.
  • W gabinecie profesora raczej nie siada się bez zaproszenia i respektuje się godziny dyżurów.
  • Przy powitaniu z podawaniem ręki należy zawsze wstawać.
  • Nie należy nagrywać zajęć bez wcześniejszej zgody prowadzącego.
  • Do sali wykładowej nie przynosi się okryć wierzchnich i nie wchodzi się z nakryciem głowy oraz nie spożywa się posiłków. Kurtki, płaszcze można zostawić w szatni.

Odpowiedni ubiór

Zawsze ubieraj się stosownie do miejsca i okoliczności. Choć dress code na uczelni nie jest tak formalny jak kiedyś, warto pamiętać o kilku zasadach:

  • Unikaj zbyt swobodnego ubioru. Dżinsy i podkoszulek są w porządku, ale warto unikać zbyt obcisłych i jaskrawych ubrań, mocnego makijażu czy krzykliwej biżuterii.
  • Do laboratorium należy włożyć biały fartuch, jeśli jest taka potrzeba okulary ochronne i rękawiczki.
  • Ubranie powinno być czyste i wyprasowane.
  • Na egzaminy wybierz bardziej formalny strój. Jasna koszula, bluzka i spodnie/spódnica to dobry wybór. Pamiętaj, że odpowiedni ubiór świadczy o profesjonalizmie i ma wpływ na odbiór Twojego wizerunku.

Dlaczego odpowiedni ubiór jest ważny?

  • Wygląd wpływa na to, jak jesteś postrzegany przez wykładowców i innych studentów.
  • Odpowiedni ubiór pomaga Ci skupić się na nauce i nie rozprasza uwagi.
  • Stosowny strój to wyraz szacunku dla siebie i dla innych.

Praca Zespołowa

Czy jest to zadanie na ćwiczenia, czy projekt naukowy albo plany zdobywania grantu w kole naukowym – razem bywa ciekawiej i efektywniej.  Kluczem jest tu synergia – połączenie sił, które daje wynik lepszy niż to, co każdy z nas mógłby osiągnąć samodzielnie.

Jeśli staniesz się częścią zespołu, doświadczysz efektów, które są trudne do osiągnięcia w pojedynkę. Niezbędne jest Twoje zaangażowanie i wykład, który wnosisz we wspólne rozwiązanie problemu. A jeśli masz szansę zostać liderem zespołu, pamiętaj, jak ważne jest docenianie wkładu pracy wszystkich jego członków. Bez ich talentów i zaangażowania, końcowy wynik nie byłby taki sam.

Dobre maniery, jak uznanie dla innych, szacunek i empatia, to fundamenty udanej współpracy, które sprawiają, że wspólna praca staje się nie tylko skuteczna, ale także przyjemna i pełna wzajemnego zrozumienia.


Podsumowanie

Etykieta akademicka to nie tylko zasady dotyczące komunikacji, ale także ogólne zachowanie i wygląd, to również wyraz szacunku do uczelni, wykładowców i współstudentów. Zachowanie należy dostosować do kontekstu społecznego i kulturalnego naszego odbiorcy. Warto pamiętać, że zachowanie i wizerunek mają znaczenie i wpływają na reputację. Stosując się do tych prostych zasad, z łatwością odnajdziesz się w środowisku akademickim i stworzysz pozytywny obraz siebie. Życie studenckie to nie tylko nauka, ale też budowanie relacji i tworzenie własnej ścieżki.

Przynależność do społeczności akademickiej jest wyróżnieniem, wymagającym od każdego jej członka odpowiedniej kultury osobistej, a także właściwych postaw oraz zachowania. Uczelnia jest miejscem, gdzie obowiązują pewne szczególne reguły zachowań. Stosowanie tych reguł jest wyrazem szacunku. Studentem „się jest” zarówno na uczelni, jak i poza jej murami – Noblesse oblige. Aby odnaleźć się w tym nowym świecie, warto stosować zasady dobrego wychowania nie tylko na uczelni.

Życzymy owocnej nauki i wielu sukcesów na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH!

Stopka