Skip to content ↓

Kształcenie

Oferta kształcenia Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH obejmuje:

Nasze kierunki dostosowane są do aktualnych trendów na rynku pracy. Systematycznie modyfikujemy programy zajęć oraz tworzymy nowe kierunki studiów. Na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH kreatywnie wykorzystujemy wiedzę inżynierską.


Studia inżynierskie trwające 7 semestrów.

Studia magisterskie inżynierskie trwające 3 semestry lub wyrównawcze trwające 4 semestry.  

Najzdolniejsi absolwenci mogą rozwijać się naukowo w Szkole Doktorskiej AGH lub w Krakowskiej Interdyscyplinarnej Szkole Doktorskiej. Kształcenie trwa od 6 do 8 semestrów.

Absolwenci mogą poszerzać swoją wiedzę i umiejętności na studiach podyplomowych. 


Jakość kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH

System jakości kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH stanowi zbiór procesów, zadań i działań, które wspólnie przyczyniają się do ciągłego doskonalenia dydaktyki i studiowania. Nasza koncepcja systemu opiera się na następujących założeniach:

  • Połączenie dwóch perspektyw: system uwzględnia potrzeby i oczekiwania zarówno studentów, jak i pracowników dydaktycznych.
  • Dwa wymiary: obejmuje zarówno formalne aspekty, takie jak procedury i regulacje, jak i nieformalne, takie jak kultura organizacyjna i wartości.
  • Cztery przenikające się poziomy: system działa na poziomie uczelni, wydziału, kierunku studiów i przedmiotu.

Główny cel

Głównym celem systemu jakości kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki jest rozwój wysokiego poziom kształcenia studentów poprzez:

  • doskonalenie jakości kształcenia,
  • podnoszenie jakości studiowania,
  • zapewnienie wysokich standardów pracy akademickiej.

Funkcjonowanie systemu

System jakości kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH działa w dwóch aspektach:

  • Formalnym: obejmuje strukturę organizacyjną, normy, regulacje i procedury.
  • Nieformalnym: obejmuje kulturę organizacyjną, wartości, postawy i zaangażowanie pracowników i studentów.

Struktura systemu

System jakości kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH składa się z czterech poziomów:

  1. Poziom uczelniany: na tym poziomie wytyczane są kierunki działań dotyczących jakości kształcenia i studiowania, zgodne ze strategią AGH. Opracowywane są również akty prawne regulujące funkcjonowanie systemu na niższych poziomach.
  2. Poziom wydziałowy: na tym poziomie podejmowane są strategiczne działania dotyczące kierunków studiów i procesu kształcenia. Monitorowane są parametry takie jak zgodność programów ze strategią uczelni, infrastruktura dydaktyczna, umiędzynarodowienie kształcenia i kompetencje kadry dydaktycznej.
  3. Poziom kierunku studiów: na tym poziomie główne działania skupiają się na analizie efektów uczenia się, doborze metod prowadzenia zajęć, systemie oceniania studentów, ewaluacji zajęć i procesie dyplomowania.
  4. Poziom przedmiotu: na tym poziomie monitorowana jest strona merytoryczna i organizacyjna realizacji poszczególnych przedmiotów, np. metody weryfikacji efektów uczenia się, treści zajęć i oceny studentów.

Kluczowe elementy systemu

System jakości kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki opiera się na kilku kluczowych elementach:

  • Zaangażowaniu całej społeczności akademickiej. Wszyscy pracownicy i studenci Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH są zobowiązani do aktywnego udziału w systemie jakości kształcenia.
  • Ciągłym doskonaleniu. System jest stale monitorowany i ewaluowany, a na podstawie uzyskanych wyników wprowadzane są niezbędne zmiany i ulepszenia.
  • Kulturze jakości. Na Wydziale pielęgnuje się kulturę jakości, która promuje wysokie standardy pracy akademickiej i zaangażowanie w ciągły rozwój.

Korzyści płynące z systemu

Wdrożenie efektywnego systemu jakości kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH przynosi wiele korzyści, m.in.:

  • Poprawa jakości kształcenia. Studenci otrzymują wykształcenie na najwyższym poziomie, zgodne z aktualnymi standardami i oczekiwaniami rynku pracy.
  • Wzrost zadowolenia studentów. Studenci mają większy wpływ na kształtowanie procesu dydaktycznego i są bardziej zaangażowani w naukę.
  • Rozwój kadry dydaktycznej. Pracownicy dydaktyczni mają możliwość doskonalenia swoich umiejętności i poszerzania wiedzy.
  • Wzmocnienie wizerunku wydziału. Wydział Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH jest rozpoznawalny jako miejsce oferujące wysokiej jakości kształcenie.

Doskonalenie jakości kształcenia jest kluczowym elementem strategii rozwoju wydziału. System ten ma na celu zapewnienie wysokich standardów dydaktyki i studiowania, a także ciągłe doskonalenie procesu kształcenia.

Działalność w zakresie zapewnienia jakości kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH wspierana jest przez Uczelniany Zespół Audytu Dydaktycznego 



Nasze główne atuty to m.in.: ogromny potencjał naukowy, uznanie wśród pracodawców, ścisły związek z przemysłem i światem biznesu, możliwość odbywania praktyk i staży w kraju i za granicą, bogate zaplecze dydaktyczno-naukowe, dobre warunki socjalne, możliwość rozwijania zainteresowań, kampus akademicki z największym miasteczkiem studenckim w Polsce.

Dowiedz się więcej o studiach na WIMiC

Przejdź do rekrutacji


Tutoring jako nowoczesna forma kształcenia

Nasi studenci mogą skorzystać z tutoringu. Uczestniczący w programie studenci mają możliwość wyboru indywidualnego tutora spośród szerokiej bazy wykładowców o różnorodnych zainteresowaniach, a następnie wzięcia udziału we wspólnej podróży naukowej, której kierunek i cel ustalają indywidualnie ze swoim tutorem.

Tutoring rozwojowy skupia się głównie na ukazywaniu potencjału i talentów studenta, natomiast tutoring naukowy ma na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności w wybranej dyscyplinie naukowej.

Zespoły ds. programów kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH

Zespół Koordynacyjny ds. aktualizacji programów kształcenia na kierunkach: Technologia Chemiczna, Inżynieria Materiałowa, Ceramika, Chemia Budowlana
Przewodnicząca: prof. dr hab. inż. Manuela Reben


Zespół Kierunkowy ds. aktualizacji programów kształcenia na kierunku Technologia chemiczna
Przewodnicząca: dr hab. inż. Aneta Zima, prof. AGH


Zespół zadaniowy ds. kształcenia na kierunku Technologia Chemiczna
W skład 13-osobowego zespołu zastali powołani przedstawiciele Katedr oraz reprezentanci doktorantów i studentów.


Zespół Kierunkowy ds. aktualizacji programów kształcenia na kierunku Inżynieria Materiałowa
Przewodniczący: dr hab. Bartosz Handke, prof. AGH


Zespół zadaniowy ds. kształcenia na kierunku Inżynieria Materiałowa
W skład 12-osobowego zespołu zostali powołani przedstawiciele Katedr oraz reprezentanci doktorantów i studentów.


Zespół Kierunkowy ds. aktualizacji programów kształcenia na kierunku Ceramika
Przewodniczący: dr hab. inż. Janusz Partyka, prof. AGH


Zespół zadaniowy ds. kształcenia na kierunku Ceramika (wzornictwo ceramiki i szkła)
W skład 9-osobowego zespołu zostali powołani przedstawiciele Katedr oraz reprezentanci doktorantów i studentów.


Zespół Kierunkowy ds. aktualizacji programów kształcenia na kierunku Chemia Budowlana
Przewodniczący: prof. dr hab. inż. Jan Deja


Zespół zadaniowy ds. kształcenia na kierunku Chemia Budowlana
W skład 10-osobowego zespołu zostali powołani przedstawiciele Katedr oraz reprezentanci doktorantów i studentów.


Zadania i cele Zespołów ds. programów kształcenia na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH

Zadania i cele Zespołów ds. kształcenia dotyczą wszelkich aspektów związanych z kształceniem na kierunkach prowadzonych na Wydziale, w tym w szczególności: 

  • analizy danych dotyczących kształcenia na kierunkach przypisanych do dyscyplin realizowanych na Wydziale;
  • monitorowania programów kształcenia pod kątem zapewnienia zgodności programów studiów z formalnymi wymogami, modyfikowanie programów studiów w zależności od wymagań rynku;
  • formułowania dla dziekana Wydziału wniosków, zaleceń i rekomendacji, mających na celu poprawę jakości oraz wyników kształcenia na poszczególnych kierunkach;
  • ustalania z uwzględnieniem specyfiki dyscyplin oraz kierunków do nich przypisanych, szczegółowych zaleceń i rekomendacji dotyczących zasad studiowania, tworzenia programów studiów oraz innych aspektów związanych z kształceniem;
  • proponowania zmian i modyfikacji mających na celu poprawę jakości kształcenia lub/oraz wyeliminowanie zaobserwowanych nieprawidłowości w zakresie realizacji procesu kształcenia.

Swoje wnioski Dziekan ds. kształcenia przedstawia w corocznej prezentacji dotyczącej jakości kształcenia na kierunkach prowadzonych przez Wydział na otwartym Kolegium dydaktycznym.



Kierunki Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH w rankingu Perspektyw

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2024
Inżynieria Materiałowa na drugim miejscu 

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2023
Inżynieria Materiałowa na drugim miejscu 

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2022
Inżynieria Materiałowa na drugim miejscu 

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2021
Inżynieria Materiałowa na drugim miejscu 
Technologia Chemiczna na trzecim miejscu 

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2020
Inżynieria Materiałowa na drugim miejscu 
Technologia Chemiczna na trzecim miejscu 

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2019
Inżynieria Materiałowa na drugim miejscu 
Technologia Chemiczna na drugim miejscu 

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2018
Inżynieria Materiałowa na drugim miejscu 
Technologia Chemiczna na trzecim miejscu 

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2017
Inżynieria Materiałowa na pierwszym miejscu

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2016
Inżynieria Materiałowa na drugim miejscu 

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2015
Inżynieria Materiałowa na pierwszym miejscu 
Technologia Chemiczna na trzecim miejscu 

Stopka